Prowadząc samochód, zawsze trzeba pamiętać o tym, aby zachować bezpieczeństwo na drodze, zarówno nasze, jak i innych uczestników ruchu. Każdy zdaje sobie sprawę, że stan naszego pojazdu, także jest tutaj kluczowy i ważne by wszystko było w nim, jak należy. Jednak spora część kierowców ignoruje problem uszkodzonej szyby. Czy to pajączek, lekkie wgniecenie czy pęknięcie, jazda z taką szybą jest niedozwolona i trzeba ją jak najszybciej naprawić. Nie zawsze trzeba od razu wymieniać całą szybę, ponieważ czasem wystarczy wypełnić uszkodzenie w warsztacie. Jakie w takim razie szkody może spowodować uszkodzenie, kiedy wymieniać, a kiedy nie szybę i co nam grozi za jazdę nie do końca sprawną szybą.
Na wielu forach ludzie zadają sobie pytanie, czy szyba może pęknąć samoistnie pęknąć na przykład ze starości pojazdu. Owszem zdarzają się sytuacje, kiedy szyba pęknie z takiego powodu czy też po prostu będzie to wina wady fabrycznej, ale takie sytuacje zdarzają się naprawdę bardzo rzadko.
Najczęściej uszkodzenia szyby wynikają z uderzenia kamieni lub żwiru wyrzucane przez samochody jadące przed nami, w szczególności tiry są za to często odpowiedzialne. Owszem to nie powoduje całkowitego pęknięcia szyby, jednak małe uszkodzenia lub jakaś cienka rysa, nawet na kilkanaście milimetrów, po kilku miesiącach lub nawet latach, może doprowadzić do całkowitego pęknięcia szyby. Zdarza się także, że szyba może pęknąć z powodu zbyt dużych zmian temperatur. W zimie nawiew ciepłego powietrza na zmrożoną szybę, a w lecie, nawiew zimnego powietrza na szybę rozgrzaną od słońca.
Nawet najmniejszego uszkodzenia nie można pozostawić samemu sobie. Nie powinniśmy odkładać takiej naprawy, ponieważ usterka nie będzie stała w miejscu, podczas jazdy będzie się powiększać, ponieważ nasza karoseria, będzie cały czas w ruchu, a drania powoli będą poszerzać nasze uszkodzenia, aż w końcu mogą się one stać bardzo rozległe i naprawa będzie nie tylko trudniejsza, ale także dużo droższa. Czynnikiem, które przyspieszą powiększanie usterki, będzie mróz i radykalne zmiany temperatur padające na szybę.
Czy można jeździć z uszkodzoną szybę?
Przepisy Prawa o ruchu drogowym wprost mówią nam, że jazda z uszkodzoną szybą jest niedopuszczalna. Nawet minimalna skaza, która dla nas wydaje się nie szkodliwa, nie tylko może być ukarana mandatem, ale także kolejne uderzenie kamyka w to miejsce może spowodować bardzo poważne szkody.
Nie każdy patrol zbada nasz samochód tak dokładnie, aby wykryć małą usterkę szyby, ale nawet jeśli unikniemy mandatu, trzeba pamiętać, że jesteśmy odpowiedzialni za bezpieczeństwo swoje, pasażerów czy innych uczestników ruchu drogowego. Dlatego też takie uszkodzenia nie są akceptowane i grożą mandatem w wysokości nawet 500 zł. Owszem policjant w takiej sytuacji nie przyzna nam punktów karny, ale za to może zabrać dowód rejestracyjny, który do odbioru będzie dopiero po pozbyciu się usterki. Zatem nie warto naprawdę jeździć z taką usterką zarówno ze względu na bezpieczeństwo, jak i możliwą karę.
Boczne szyby częściej ulegają takim usterką, choć uważane są za mniejsze zło, bo nie ograniczają aż tak pola widzenia, jak szyba czołowo. Niestety boczne szyby częściej wymagają też całkowitej wymiany, więc nie wystarczy tylko naprawa usterki. W świetle prawa bez szyb bocznych lub uszkodzonymi także nie możemy się poruszać naszym pojazdem.
Naprawa uszkodzonej szyby jest bardzo ważna i powinna zostać wykonana bezzwłocznie. W tym celu powinniśmy od razu udać się do warsztatu. Taka naprawa w pierwszej kolejności polega na usunięciu wszelkich brudów oraz zanieczyszczeń z szyby. Potem wypełnia się usterkę syntetyczną żywicą, wprowadzaną pod ciśnieniem, która następnie utwardzania jest za pomocą promieni UV, zabieg ten jest bardzo skuteczny, przywraca od 95% do nawet 100% wytrzymałości szyby, nie jest też specjalnie drogi, bo jego koszt wynosi od 50 do 150 złotych, a zależy oczywiście od rodzaju szyby, wielkości uszkodzenia i samego warsztatu. Całość trwa około pół godziny, a sama naprawa w większości serwisów objęta jest gwarancją.
Należy jednak pamiętać, że szyba, której uszkodzenie ma większą średnicę niż 2,2 cm lub/i znajduje się obrębie 10 cm od krawędzi szyby to taka usterka, nie kwalifikuje się do wymiany i musimy wymienić całą szybę, co zazwyczaj niestety będzie droższą i bardziej skomplikowaną operacją. Dlatego też nie warto lekceważyć małych uszkodzeń, aby nie rozszerzyły się do poważnej usterki.
Nie warto ryzykować jeżdżąc samochodem z uszkodzoną szybą. Nie tylko jest to niebezpieczne, ale także grozi mandatem ,a także zignorowana mała usterka, może przerodzić się w poważne uszkodzenie, którego naprawa będzie bardzo kosztowna.